Események betöltése

Március 11. hétfő
19 óra: ’48-as filmklub: Nyolcvan huszár. Házigazda: Betz István színművész

80 huszár
(filmajánló)

1848 májusában a Lengyelországban rendfenntartóként állomásozó magyar huszársvadron katonái sorra kapják családjaiktól a hazahívó üzeneteket. A levelekben rendre beszámolnak nekik a magyarországi helyzetről, s az új reformokról – különös tekintettel a magyar katonák külhoni szolgálatteljesítésének eltörléséről, s arról, hogy ezt feletteseik elhallgatják előlük.
Egy folyóparti fürdőzés alkalmával, Korsós András közhuszár dezertál. Rövid bujkálás után egy pásztor feladja a keresésére kirendelt bajtársainak. Paál Farkas kapitány és Bódog Szilveszter főhadnagy tisztában vannak az indítékokkal – s azzal is, hogy a tíz szolgálati esztendő régen letelt – ám ez nem mentesíti a szökevényt a büntetés, a nyilvános vesszőfutás alól. A lengyel lakosság iszonyodva nézi a pár kör után véres háttal összeeső Korsóst, s a diákok szimpátiatüntetése a megszálló osztrák hatalom elleni (egyébként békés) tömegdemonstrációba torkollik. Mikor a huszárokat ennek szétverésére kivezénylik, Paál kapitány nem hajlandó a fegyvertelen tömeg ellen fellépni, ezért Leopold Krüger tábornok leváltja posztjáról, a századot pedig Prágába vezényli.
A magyar huszárokból az incidens keserű haragot vált ki. Olaj a tűzre, hogy a szolgálati idő sokuknak éppúgy lejárt, mint Korsósnak. Nyolcvanan közülük végül úgy döntenek, hazatérnek Magyarországra, s elhatározásukat esküvel pecsételik meg. Az őrmestert bezárják, s az esti mulatozásból hölgyekkel megérkező Bódog főhadnagyot foglyul ejtve – s a Paál helyére kinevezett Haller kaptányt megölve – az éj leple alatt hazaindulnak. Krüger tábornok utánuk küldi Paált, hogy hozza vissza őket, ám az látva a huszárok eltökéltségét, szakít addigi szabálykövető magatartásával, s elhatározza, hogy Bódoggal együtt hazavezeti őket Magyarországra.
Sára Sándor és Csoóri Sándor eredetileg a madéfalvi veszedelemről akartak filmet forgatni, de a témának olyan erős áthallása volt 56’-ra, hogy a forgatókönyv elolvasása után a hatalom nem adott rá engedélyt. Így fordult figyelmük a Lenkey János-féle huszárszázadra, akik 1848 májusában hazaszöktek Galíciából, hogy itthon a Délvidéken kapcsolódjanak be a magyar szabadságharcba. Hazatérésüket Petőfi Sándor is megörökítette Lenkei százada című versében.
A film azonban így is jócskán tele van 1956-ra vagy éppen az 1968-as prágai tavaszra utaló áthallásokkal. Ez leginkább a Szabó Sándor alakította habsburg megszálló, Leopold Krüger tábornok jeleneteiben nyilvánul meg, akinek szerepébe a színész belecsempészte az „emberarcú szocializmus” félelmetességét. Igaz, Sáráék is súlyos mondatokat adnak a szájába, például:
„- Légüres tér nincs, csak a lombikokban. Ha mi kivonulunk innen, ki jön a mi helyünkbe?”
Emellett szemmel láthatóan megvan a véleménye azon huszárokról, akik nem szöktek haza. Abban a kevés jelenetben, ami a film során Szabó Sándornak adatott, minden eszköztelensége ellenére (vagy éppen azért) kétségtelenül a legerősebb alakítások egyikét láthatjuk.
Dózsa László (Paál) és Tordy Géza (Bódog) erkölcsi párbaja egyfajta szellemi labdajáték – hol az egyiknek van igaza, hol a másiknak. De leginkább mindkettőnek. Jellemfejlődésük egymástól is függ, s a fő kérdés, hogy a mundér becsülete vagy a sorsszerűséghez való alkalmazkodás használ-e többet hazának, s embernek, az út során lassan elveszíti jelentőségét.
Sára Sándor nem bízta a véletlenre a szereposztást. A huszárokat játszó színészek mind lóhoz értő emberek, akik a veszélyes jeleneteket is kaszkadőr nélkül, maguk hajtották végre. Néhány név a teljesség igénye nélkül: Cserhalmi György, Oszter Sándor, Szilágyi István, Csíkos Gábor, Madaras József, Juhász Jácint. Emellett gyönyörűen ábrázolják, hogyan őrlik fel őket az embert próbáló út viszontagságai – éhség, zord időjárás, reménytelenül nehéz terep, bajlódás a lovakkal, menekülés az üldöző osztrákok elől.
A filmet operatőrként is jegyző Sára Sándor a tőle megszokott módon, lenyűgöző képekkel ajándékozza meg a nézőt. Kamerájával egyszerre teremt festészetet és költészetet. A forgatás a Tátrában, Zakopanéban, továbbá Bem szülővárosában, Tarnówban volt. Sára Lenkey történetét összegyúrta a későbbi, drámai szökésekkel, melyek valóban Kossuth felszólítására történtek 1848 szeptembere és 1849 júniusa között. Így a film még erősebben reflektál a magyar történelem azon fejezeteire, melyre a kádári diktatúra nem szívesen emlékezett. S mindez 1978-ban! Ha a Mafilm akkori igazgatója, a korábban gyártásvezető Föld Ottó ravaszul nem köt szerződést a lengyelekkel, hogy koprodukcióban készítsék el a filmet, a 80 huszár valószínűleg ugyanúgy eltűnik a süllyesztőben, mint a madéfalvi veszedelem.
Érdemes tehát eljönni március 11-én este 7 órakor a vetítésre, mert amellett, hogy a film megtörtént eseményeket dolgoz fel, fókuszában mégsem a közismert események állnak, hanem a szabadságharc olyan mozzanatai, melyekre nem szoktunk odafigyelni. Ráadásul mozinak sem utolsó!
Szóval?
Ráér egy filmre?

Online felmérés

Én idő, jobb élet 40 felett

Töltődj fel velünk!

És segíts nekünk azzal, hogy válaszolsz pár kérdésre, hogy a jövőben még több kellemes élményt szerezhessünk neked.

Kérdőív kitöltése!

Go to Top